TAJUK 1: MENGURUS PEMBELAJARAN
1.0 Pendahuluan
Mengurus membawa maksud proses dimana individu melakukan
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan dalam sesebuah organisasi
bagi mencapai sesuatu matlamat.
Menurut Borich (1997), pembelajaran merupakan proses dimana manusia
akan mengalami proses belajar, faktor-faktor yang mempengaruhi proses belajar
dan teori pembelajaran. “Menurut Damsar (2011:9)
yang mengatakan bahwa konsep sosiologi pendidikan mempelajari hubungan antara
masyarakat, yang di dalamnya terjadi interaksi sosial, dengan pendidikan. Dalam
hubungan dapat dilihat bagaimana masyarakat memengaruhi pendidikan”.
2.0 Isi penting
Terdapat beberapa isi penting yang saya
pelajari dalam topik ini antaranya ialah ciri pengurusan pembelajaran yang
berkesan. Antara ciri pengurusan pembelajaran yang berkesan bagi guru adalah
pertama guru perlu tahu kategori murid sama ada dalam aspek jantina dan umur
mereka. Seterusnya, semasa menguruskan pembelajaran, guru perlu mempunyai bahan
seperti modul dan latihan untuk menyokong proses pengajarannya. Kesemua bahan
kerja perlulah mengikut tahap kemampuan murid supaya murid mudah memahami topik
yang diajar. Berikutnya, ciri pengurusan pembelajaran yang berkesan adalah guru
perlu seragamkan pembelajaran iaitu diakhir pengajaran guru seharusnya membuat
pemulihan dan pengukuhan supaya golongan murid yang agak lambat tidak
ketinggalan di dalam kelas.
Seterusnya
ialah pengurusan pembelajaran dapat membantu pelajar yang cemerlang sekiranya
pengurusan pembelajaran diurus dengan baik seperti menyiapkan objektif, membuat
kerangka, dan objektif tersebut dapat dicapai. Perkara ini dapat membantu
seseorang murid untuk terus cemerlang dalam akademik mahupun di dalam kelas.
Adalah tanggungjawab seseorang guru untuk menerapkan nilai-nilai positif dalam
diri pelajar sewaktu mengajar dan guru perlu tahu apa yang perlu diterapkan.
Misalnya, jika seseorang guru mengajar bahasa, beliau tidak boleh semata mata
hanya merancang untuk mengajar bahasa tetapi perlu juga untuk menyelitkan nilai
yang lain.
Akhir
sekali, Guru mestilah membuat aktiviti untuk menarik minat pelajar serta
memberikan focus yang lebih terhadap pelajar pemulihan khas. Cabaran seorang
guru adalah apabila seseorang murid tidak focus di dalam kelas jadi guru perlu
melakukan sesuatu untuk perkara tersebut. Guru perlu mengelakkan diri daripada
memarahi, mengherdik dan menengking murid seperti ini kerana tidak sewajarnya
untuk berbuat demikian. Perkara tersebut akan menjejaskan lagi mereka dan
mereka akan terus-menerus untuk tidak minat dalam subjek tersebut. Disebabkan
hal ini lah wujud golongan murid pemulihan khas kerana golongan ini berasa
tidak minat untuk belajar. Justeru guru perlu bersikap lebih kreatif dalam
mengurus pembelajaran anak muridnya.
Namun
terdapat juga cabaran yang di hadapi oleh guru dala, mengurus pembelajaran.
Antaranya ialah sikap pelajar yang degil dan tidak mahu berubah menjadi lebih
baik, ibu bapa yang terlalu sibuk juga merupakan cabaran yang dihadapi kerana
perkara ini memberi kesan terhadap anak murid ketika di sekolah, ibu bapa juga
kurang memberikan sokongan dan motivasi kepada anak-anak untuk terus berjaya, kesibukan
guru dalam pelbagai kerja selain menguruskan pembelajaran murid dan pihak
sekolah kekurangan dana untuk mewujudkan suasana yang selesa kepada para
pelajar.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya, dengan adanya
pengurusan pembelajaran ini, guru dapat membuat perancangan sebelum memulakan
pengajarannya di dalam kelas. Guru juga dapat memikirkan kaedah yang sesuai
untuk digunakan di dalan kelas semasa proses pengajaran dan pembelajaran
berlangsung. Pengurusan pembelajaran analisis SWOT dapat dikenal pasti dengan
lebih jelas. Tanpa perancangan yang baik dan sistematik, pengajaran yang
disampaikan di dalam kelas tidak akan berjalan dengan lancar.
BUKU :
Nasution, Ma.
(1995). Sosiologi Pendidikan Edisi ke-2. Jakarta. Bumi Aksara.
TAJUK 2: PENGURUSAN PEMBELAJARAN
1.0 Pendahuluan
Pengurusan ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan sesuatu
kerja yang terancang melalui pelaksanaan secara sistematik, teratur dan
mengikut garis panduan tertentu (Huslid, 2005). Selain itu, Pengurusan merupakan
aspek penting dalam
sesebuah organisasi. Malah ia
penting dalam sesebuah institusi atau sektor. Pengurusan yang baik dan cekap
akan melahirkan sebuah organisasi yang maju dan berdaya saing. Pengurusan yang
baik juga memberi kesan positif kepada seisi kakitangan dalam sesebuah
organisasi itu. Selain itu juga, pengurusan pengajaran ini melibatkan proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha para ahli
organisasi dan menggunakan semua sember organisasi secara cekap dan berkesan
bagi mencapai matlamat organisasi.
“Seterusnya definisi pembelajaran ialah Pembelajaran adalah merujuk kepada perubahan dalam tingkah
laku subjek atau tingkah laku berpotensi dalam suatu situasi yang diwujudkan oleh
pengalaman-pengalaman berulang subjek dalam situasi tersebut. Menurut Bower dan
Hilgard (1981), pembelajaran merupakan perubahan tingkah laku secara
kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan
kepada tingkah laku yang boleh diperlihatkan.
Pengurusan pembelajaran adalah usaha guru untuk membantu pelajar
atau anak didik, agar mereka dapat belajar mengikut kesesuian dan minatnya.
Seterusnya, Inti dari pembelajaran itu adalah segala upaya yang dilakukan oleh
guru atau pendidik agar terjadi proses belajar pada diri pelajar. Secara implisit,
di dalam pembelajaran, ada kegiatan memilih, menetapkan dan mengembangkan
metode untuk mencapai hasil pembelajaran yang diinginkan. Pembelajaran lebih
menekankan cara-cara untuk mencapai tujuan dan berkaitan dengan bagaimana cara
mengorganisasikan pelajaran, menyampaikan pelajaran dan mengelola pembelajaran.
2.0 Isi penting
Tiga topik penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah
berkaitan gaya pembelajaran yang utama ialah yang pertama gaya pembelajaran
visual dimana yang ini menerangkan jenis pelajar yang mempunyai cara tersendiri
untuk belajar.
“Dalam gaya pembelajaran ini, murid belajar lebih baik dengan
melihat sesuatu teks berbentuk perkataan dalam buku, di
papan hitam atau paparan komputer. Mereka lebih mengingati dan memahami arahan
dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan. Murid “visual” tidak memerlukan penerangan lisan seperti murid “auditori”
tetapi mereka selalunya dapat belajar melalui pembacaan. Murid
“visual” selalunya menulis nota syarahan dan
arahan lisan jika mereka hendak mengingati sesuatu
(Murdoch Teacher Center, 1984)”.
Terdapat
pelajar yang jenis gemar belajar dengan huruf atau gambar rajah, teks hal ini
memudahkan mereka untuk memahami isis kandungan yang ingin disampaikan oleh
guru tersebut. Seterusnya, terdapat pelajar yang lebih cenderung mempelajari
sesuatu dengan melihat teks yang sedia ada dan lebih suka membelajari melalui
penglihatan. Pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran ini hanya perlu menulis
nota apabila memgingati sesuatu dan tidak perlu penerangan lisan. Sebagai
contoh, semasa dalam kelas, pelajar menyalin semula nota yang diberi oleh guru
dan cuba membuat rujukan berbentuk teks dan gambar untuk menambahkan
pengetahuannya terhadap pembelajaran.
Gaya seterusnya gaya pembelajaran auditori merupakan jenis pembelajaran
yang menekankan pendengaran perkataan dan arahan lisan daripada guru. Dalam
situasi ini, para pelajar perlu mengingati penerangan melalui
bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika mempelajari sesuatu. Sebagai contoh,
pelajar yang menggunakan jenis pembelajaran ini akan mengukuhkan ingatan dalam
mendengar semula rakaman pita audio dan juga mengajar pelajar lain serta
membincang dengan guru.
Selain itu
gaya pembelajaran kinestetik pula tertumpuh kepada pembelajaran para pelajar dimana dapat belajar melalui
gerakan-gerakan untuk mengingati informasi ke dalam otaknya. Pelajar yang mengamalkan jenis pembelajaran ini,
memerlukan bahan-bahan pembelajaran yang konkrit untuk membantu mereka
mengingati sesuatu. Tambahan pula, pelajar jenis pembelajaran ini gemar menyentuh
dengan bidang objek yang digemari kerana mereka suka terhadap bidang yang dapat
memberi pengalaman yang realiti kepada mereka.
“Dalam gaya pembelajaran ini, murid “kinestetik”
belajar dengan baik melalui pengalaman dan mengambil bahagian secara fizikal
dalam aktiviti bilik darjah. Mereka dapat mengingati sesuatu dengan baik
apabila mencuba terus aktiviti melalui hands-on.
(Murdoch Teacher Center, 1984)”.
Implikasi
gaya pembelajaran terhadap pengajaran dan pembelajaran ini dapat membantu guru
memahami perkembangan dan penguasaan pelajar terhadap pengajaran dan
pembelajaran yang disampaikan. Selain itu, membantu guru menjadi lebih sensitif
terhadap perbezaan gaya pembelajaran setiap pelajar di sekolah. Malah, juga
dapat membantu guru mencipta pengalaman dan menjadi satu panduan untuk
merancang pengajaran yang sesuai bagi pelajar serta dapat meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
3.0 Rumusan
Tuntasnya, pengurusan pembelajaran
melibatkan proses-proses seperti merancang, melaksana, menilai dan
membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan terhadap pengajaran dan
pembelajaran dengan mengambil kira latarbelakang pelajar, dan kepelbagaian
perbezaan dari segi kognitif, sosial, emosi dan fizikal pelajar. Lantaran itu,
ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran berkesan termasuk
prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling; sistematik dalam merancang dan
menilai; penyabar menghadapi kerenah pelajar
pelbagai latar belakang, mengurus masa dengan baik dan mempunyai kemahiran abad ke 21. Oleh itu, guru
perlu mengambil kira semua aspek kepelbagaian
budaya apabila mengurus pengajaran dan pembelajaran dalam semua
peringkat pengajaran.
BUKU :
Mulyono Abdurrahman. (2003).
Pendidikan bagi anak kesulitan belajar. Jakarta: Pusat Perbukuan
Department Pendidikan dan Kebudayaan.
Omar Ashaari. (1996). Pengurusan Sekolah. Kuchai Lama, Kuala
Lumpur: Utusan Publications Sdn Bhd.
TAJUK 3: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
1.0 Pendahuluan
Organisasi merupakan suatu sistem aktiviti kerja sama yang
dilakukan oleh dua orang atau lebih. Selain itu juga, organisasi adalah sekelompok orang (dua atau lebih) yang secara formal
dipersatukan dalam suatu kerjasama untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan.
Manakala, kepimpinan bermaksud proses
pengarahan tingkah laku orang lain ke arah penyempurnaan sesuatu objektif.
Pengarahan bermaksud seseorang individu bertindak mengikut cara tertentu atau
mengikut sesuatu seperti polisi, organisasi, tatacara dan deskripsi kerja.
Menurut Jamaliah Abdul Hamid (2005: 65), kepimpinan adalah daya
mempengaruhi tingkah laku seseorang itu sehingga menyebabkan ia sanggup memberi
kerjasama untuk mencapai sesuatu matlamat yang dipersetujui. Dalam konteks
kepimpinan sesebuah komuniti, kepimpinan ditarifkan sebagai daya pengaruh ke
atas tingkah laku seseorang untuk mencapai matlamat bersama dengan menggunakan
sisitem dan sumber yang diiktiktirafkan oleh komuniti tersebut. daripada tariff
tersebut, dapat diperlihatkan juga bahawa kepimpinan sebenarnya adalah pengaruh
seseorang yang dibenarkan tau diterima oleh pengikut atau subordinatnya kerana
kewujudan peruntukan atau kesefahaman tentang peranan dan kuasa pemimpinan di
dalam sesebuah sisitem tersebut.
2.0 Isi penting
Tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah
kepimpinan peringkat sekolah terbagai kepada 5 komponan. Pengetua yang
berperanan merancang dan menyelia pengurusan kurikulum dan membimbing warga
sekolah. Penolong Kanan Pentadbiran merancang dan menyedia jadual waktu
dan guru ganti serta menyedia dan menganalisis keputusan perangkaan keputusan
peperiksaan. Penolong Kanan HEM mengurus pendaftaran dan penyaluran
mutird dan menyelaraskan tugas dan aktiviti lembaga Disiplin Murid dan Badan
Pengawas sekolah. PK Ko Kurikulum merancang pembangunan kokurikulum dan
menyelaras semua kegiatan-kegiatan persatuan, kelab dan persatuan unit
beruniform. Guru Kanan Bidang mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa
mata pelajaran dan menyelaraskan rancangan palajaran tahunan serta menyemak
buku latihan murid secara rawak.
Seterusnya, jenis-jenis gaya kepimpinan pertama transformasional
merupakan gaya dimana pekerja diberi kuasauntuk menjjalankan tugas yang
tertentu serta diberi kuasa untuk membuat kepetusan setelah mereka benar-benar
mahir. Kedua kepimpinan transaksional ialah pemimpin yang mempunyai autoriti
dan tanggungjawab yang formal dalam sesebuah organisasi. Mereka akan menetapkan
beberapa kriteria yang perlu dipatuhi oleh pekerjanya. Ketiga kepimpinan jenis
instruksional, gaya ini memerlukan ketua untuk menetapkan matlamat yang jelas,
mengurus kurikulum, memantau rancangan pelajaran, memperuntukan sumber dan
menilai guru secara teratur. Pengetua dan guru akan sentiasa berbincang tentang
cara kerja mereka untuk menjadikannya lebih baik.
Gaya
pertama, Gaya Autokratik , Gaya ini Guru mengamalkan interaksi sehala. Pengetua
sekolah akan memberi arahan-guru hanya mendengar dan menurut sahaja. Guru tidak
diberi peluang untuk mengemukakan pendapat dan memberi cadangan dalam
perbincangan. Sikap pengetua sangat mementingkan kesempurnaan dalam semua aspek
yang mengakibatkan hubungan antara
pengetua dan pihak guru menjadi dingin dan tegang kesannya motivasi kerja dalam
kalangan guru akan berkurangan.
Kedua,
Gaya Demokratik merupakan gaya yang
berlaku interaksi dua hala antara pembincang. Pengetua akan berbincang,
menerima pandangan guru lain dan memberi pandangan. Sesuatu perkara diputuskan
melalui suara majority. Gaya ini amat disukai oleh pihak guru dan staf sekolah
kerana tiada kekangan dan arahan yangketerlaluan. Pengamalan gaya ini akan
menimbulkan suasana kondusif dan harmoni dalam kalangan warga sekolah. Kesanya
Guru dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan dan cemerlang.
Akhirnya,
Gaya Laissez-Faire pula bertentangan dengan autokratik. Gaya Laissez-Faire
bermaksud tidak ada keyakinan diri dan tidak menetapkan matlamat. Pengetua
memberi kebebasan sepenuhnya kepada para guru untuk membuat keputusan. Dalam
hal ini Pengetua tidak membuat penilaian, tidak memberi pujian, kritikan, idea
dan nasihat kecuali diminta oleh ahli. Pengetua tidak menekankan prestasi,
pencapaian dan kecemerlangan guru-guru. Pengetua memberi tanggungjawab
sepenuhnya kepada guru, dan kadangkala guru bertindak sebagai ketua.
3.0 Rumusan
Tuntasnya,
kepimpinan dan organisasi amat pebting bagi membangunkan sesebuah organisasi.
Di dalam organisasi ada ahli-ahli (para guru) yang menyokong dan memberi
bantuan serta menguti arahan pemimpinnya (pengetua) dalam melaksanakan sesuatu
perkara di dalam sekolah atau di luar kawasan sekolah. Dalam hal ini, pengetua
berperanan sebagai pemimpin, setiap guru mempunyai peranan masing-masing semasa
berada di sekolah.
BUKU :
Abdul Rahman Abdul Majid. (2010). Kepimpinan
dan Penyeliaan Instruksional. Pusat Bandar Puchong: Multimedia Sdn. Bhd.
Ibrahim Mamat. (2001). Pengetua
Sekolah Menangani Isu dan Cabaran Kepimpinan. Subang Jaya, Selangor:
Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Jamaliah
Abdul Hamid & Norashimah Ismail. (2005). Pengurusan dan Kepimpinan
Pendidikan. Shah Alam, Selangor: Universiti Putra Malaysia 2005
TAJUK 4: ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
1.0 Pendahuluan
Organisasi merupakan
suatu sistem aktiviti kerja sama yang dilakukan oleh dua orang atau lebih.
Selain itu juga, organisasi adalah
sekelompok orang (dua atau lebih) yang secara formal dipersatukan dalam suatu
kerjasama untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan. Manakala, kepimpinan
bermaksud proses pengarahan tingkah laku orang
lain ke arah penyempurnaan sesuatu objektif. Pengarahan bermaksud seseorang
individu bertindak mengikut cara tertentu atau mengikut sesuatu seperti polisi,
organisasi, tatacara dan deskripsi kerja.
Menurut
Jamaliah Abdul Hamid (2005: 65), kepimpinan adalah daya mempengaruhi tingkah
laku seseorang itu sehingga menyebabkan ia sanggup memberi kerjasama untuk
mencapai sesuatu matlamat yang dipersetujui. Dalam konteks kepimpinan sesebuah
komuniti, kepimpinan ditarifkan sebagai daya pengaruh ke atas tingkah laku
seseorang untuk mencapai matlamat bersama dengan menggunakan sisitem dan sumber
yang diiktiktirafkan oleh komuniti tersebut. daripada tarif tersebut, dapat
diperlihatkan juga bahawa kepimpinan sebenarnya adalah pengaruh seseorang yang
dibenarkan tau diterima oleh pengikut atau subordinatnya kerana kewujudan
peruntukan atau kesefahaman tentang peranan dan kuasa pemimpinan di dalam
sesebuah sisitem tersebut.
2.0 Isi penting
Tiga isi
penting yang saya pelajari dalam topik ini ialah kepimpinan peringkat sekolah
terbagai kepada 5 komponan. Pengetua yang berperanan merancang dan menyelia
pengurusan kurikulum dan membimbing warga sekolah. Penolong Kanan Pentadbiran
merancang dan menyedia jadual waktu dan guru ganti serta menyedia dan
menganalisis keputusan perangkaan keputusan peperiksaan. Penolong Kanan HEM mengurus
pendaftaran dan penyaluran mutird dan menyelaraskan tugas dan aktiviti lembaga
Disiplin Murid dan Badan Pengawas sekolah. Kaunselor merupakan satu
bahagian yang membincangkan psikososial kesejehteraan mental murid, pembangunan
sahsiah diri murid dan peningkatan disiplin murid. PK Ko Kurikulum merancang
pembangunan kokurikulum dan menyelaras semua kegiatan-kegiatan persatuan, kelab
dan persatuan unit beruniform. Guru Kanan Bidang mempengerusikan
mesyuarat jawatankuasa mata pelajaran dan menyelaraskan rancangan palajaran
tahunan serta menyemak buku latihan murid secara rawak.
Seterusnya,
jenis-jenis gaya kepimpinan pertama transformasional merupakan gaya dimana
pekerja diberi kuasa untuk menjalankan tugas yang tertentu serta diberi kuasa
untuk membuat keputusan setelah mereka benar-benar mahir. Kedua kepimpinan
transaksional ialah pemimpin yang mempunyai autoriti dan tanggungjawab yang
formal dalam sesebuah organisasi. Mereka akan menetapkan beberapa kriteria yang
perlu dipatuhi oleh pekerjanya. Ketiga kepimpinan jenis instruksional, gaya ini
memerlukan ketua untuk menetapkan matlamat yang jelas, mengurus kurikulum,
memantau rancangan pelajaran, memperuntukan sumber dan menilai guru secara
teratur. Pengetua dan guru akan sentiasa berbincang tentang cara kerja mereka
untuk menjadikannya leboh baik.
Gaya pertama, Gaya Autokratik , Gaya ini Guru mengamalkan
interaksi sehala. Pengetua sekolah akan memberi arahan-guru hanya mendengar dan
menurut sahaja. Guru tidak diberi peluang untuk
mengemukakan pendapat dan memberi cadangan dalam perbincangan. Sikap
pengetua sangat mementingkan kesempurnaan
dalam semua aspek yang mengakibatkan hubungan antara pengetua dan
pihak guru menjadi dingin dan tegang
kesannya motivasi kerja dalam kalangan
guru akan berkurangan.
Kedua, Gaya Demokratik merupakan gaya yang berlaku interaksi dua hala antara pembincang. Pengetua
akan berbincang, menerima pandangan guru lain dan memberi pandangan. Sesuatu perkara diputuskan melalui suara majority. Gaya
ini amat disukai oleh pihak guru dan staf sekolah kerana tiada kekangan
dan arahan yangketerlaluan. Pengamalan gaya ini akan menimbulkan suasana
kondusif dan harmoni dalam kalangan warga sekolah. Kesanya Guru dapat menjalankan tugas dengan lebih
berkesan dan cemerlang.
Akhirnya, Gaya Laissez-Faire pula bertentangan dengan autokratik. Gaya Laissez-Faire bermaksud tidak
ada keyakinan diri dan tidak menetapkan matlamat. Pengetua memberi kebebasan sepenuhnya
kepada para guru untuk membuat keputusan. Dalam hal ini Pengetua tidak membuat
penilaian, tidak memberi pujian, kritikan, idea dan nasihat kecuali diminta
oleh ahli. Pengetua tidak menekankan
prestasi, pencapaian dan kecemerlangan guru-guru. Pengetua memberi tanggungjawab sepenuhnya
kepada guru, dan kadangkala guru bertindak sebagai ketua.
3.0 Rumusan
Tuntasnya, kepimpinan dan organisasi amat pebting bagi membangunkan
sesebuah organisasi. Di dalam organisasi ada ahli-ahli (para guru) yang
menyokong dan memberi bantuan serta menguti arahan pemimpinnya (pengetua) dalam
melaksanakan sesuatu perkara di dalam sekolah atau di luar kawasan sekolah. Dalam
hal ini, pengetua berperanan sebagai pemimpin, setiap guru mempunyai peranan
masing-masing semasa berada di sekolah.
RUJUKAN
Abdul Rahman Abdul Majid. (2010). Kepimpinan dan Penyeliaan
Instruksional. Pusat Bandar Puchong: Multimedia Sdn. Bhd.
Ibrahim Mamat. (2001). Pengetua Sekolah Menangani Isu dan
Cabaran Kepimpinan. Subang Jaya, Selangor: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
Jamaliah Abdul Hamid & Norashimah Ismail. (2005). Pengurusan
dan Kepimpinan Pendidikan. Shah Alam, Selangor: Universiti Putra Malaysia
2005.
TAJUK 5: PENGURUSAN MURID
1.0 Pengenalan
Umumnya, Pengurusan bermaksud proses sosial yang dibentuk untuk memberikan
kerjasama, penglibatan, campur tangan dan penyertaan orang lain ke arah
pencapaian yang lebih berkesan terhadap sesuatu objektif yang ditetapkan. Manakala, murid pula bermaksud seseorang yang menuntut
ilmu, orang atau anak yang sedang belajar atau berguru di sesebuah sekolah. Jaafar Muhammad
(1998) mendefinisikan pengurusan sebagai satu proses mengagihkaninput-input
organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan
dan pengawalan bagi tujuan untuk
mengeluarkan output (perkhidmtan) yang diperlukan oleh
pelanggan supaya objektif organisasi tercapai
2.0 Isi penting
Terdapat 3 isi penting yang saya pelajari berdasarkan keadaan Sekolah khatolik adalah
sekolah yang mengklafisikasikan pelajar mengikut sistem lama dan terbaru. Sebagai contohnya untuk register pelajar sekolah ini mengutamakan
sistem baru tapi dalam sama yang sama sekolah ini turut ditetapkan untuk
mengamalkan sistem yang lama. Namun, dalam mengklafisikasikan sistem ini
terdapat juga masalah yang dialami oleh guru dalam mengurusnya.
Selain itu, masalah pelajar yang belaku di smk khatolik
adalah pelajarnya sering ponteng sekolah. Hal ini didapati kerana kebanyakan
pelajar di sekolah tersebut tidak tinggal dengan ibu bapanya. Keadaan ini
belaku disebabkan oleh pekerjaan ibubapa
mereka di luar wilayah yang mereka tinggal.
Akhirnya , cara sekolah
mengklafisikasikan tahap pembelajaran pelajar adalah melalui pemeriksaan. Berdasarkan
keputusan pemeriksaan juga akan mempengaruhi kedudukan kelas kepada pelajar itu sendiri. Pembahagian
kelas ini terbahagi kelas tiga iaitu kelas pandai, kelas sedarhana pandai dan
kelas lemah.
3.0 Rumusan
Tuntasnya, pengurusan
rekod murid merupakan sesuatu yang amat penting dalam sesebuah sekolah kerana melalui pengurusan rekod ini sesuatu
pentadbiran di sekolah akan berjalan dengan lancar. Tambahan pula, setiap komuniti sekolah memainkan peranan yang penting dalam
penjagaan rekod murid. Hal ini kerana, rekod pelajar merupakan cara
terbaik dalam membentuk sahsiah pelajar kea rah yang lebih baik dan mampu
meningkatkan prestasi akademik mereka dengan lebih cemerlang serta berkesan.
Oleh itu para guru dan ibu bapa perlulah bertanggungjawab dalam mambantu pihak
sekolah dalam menguruskan rekod pengurusan murid.
Rujukan
Kementerian Pendidikan Malaysia. (1988). Panduan Tatacara
Disiplin Sekolah untuk Guru Besar dan Guru. Hulu Kelang, Selangor: Dewan
Bahasa dan pustaka.
Omardin Ashaari. (1996). Pengurusan
Sekolah. Kuchai Lama, Selangor: Utusan Publication & Distributors Sdn
Bhd.
TAJUK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
1.0 Pengenalan
Pengurusan bilik darjah merupakan tindakan yang diambil oleh guru untuk
menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif bagi pelajar. Cara pembelajaran
dan pengajaran yang baik untuk meningkatkan akademik, sosial dan emosi pelajar.
Selain itu, Pengurusan bilik darjah
juga dikaitkan dengan pilihan guru untuk mewujudkan suasana kelas yang seronok
atau tidak bagi murid belajar. Menurut Meng, E (1997 : 150), satu proses yang
melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, serta galakan komunikasi
dan interaksi antara murid. Penyusunan fizikal bilik darjah merangkumi aspek
penyusunan kerusi dan meja serta peminjaman cukupnya cahaya dan udara untuk
pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
2.0 Isi penting
Terdapat isi penting yang saya pelajari daripada topik ini, guru berperanan
sebagai pengelola, tujuan utama pengurusan ini adalah untuk mewujudkan aktiviti
pembelajaran. Hal ini demikian kerana, keberkesanan pengajaran bergantung kpd
kebolehan menggunakan kemahiran mengajar yang berjaya dan memudahkan aktiviti
pembelajaran para pelajar.
Selain itu, guru juga mengurus persekitaran pengajaran dan pembelajaran
dengan menyediakan ruang aktiviti secara berkumpulan atau membuat simulasi
disamping melaksanakan aktiviti pemebelajaran di luar kelas bagi menarik minat
pelajar untuk belajar serta mengelak daripada pelajar dalam keadaan bosan
semasa belajar. Guru perlu memastikan sudut &
ruang itu dikelola dalam keadaan yang kemas, teratur, selamat, kondusif dan
dilengkapkan dengan bahan-bahan yang sesuai dengan bahan alat bantu mengajar
atau info-info yang bermanfaat seperti nasihat.
Guru mengurus bilik darjah dengan memastikan para pelajar
menjalankan tugas-tugas mereka mengikut jadual bertugas serta mengurus para
pelajar supaya mematuhi segala peraturan bilik darjah dan menguruskan
keadaan fizikal blik darjah supaya menjadi lebih kondusif utk aktiviti P&P
Selain peranan guru, murid juga berperanan dalam
pengurusan bilik darjah seperti menyusun meja dalam kelas mengikut arahan guru.
Murid juga akan menghias bilik darjah dengan menampal bahan kerja yang
dibincang atau setelah selesai melaksanakan bahan yang dibincangankan untuk
dijadikan sebagaikan rujukan semua.
3.0
Rumusan
Kesimpulannya, sebagai seorang guru hendaklah mengetahui
apakah itu pengurusan bilik darjah dan cara menguruskannya supaya dapat
mewujudkan suasana bilik darjah yang sesuai dan kondusif mengikut peredaran
masa. Selain itu, guru
juga perlu bijak dalam pengurusan bilik darjah supaya tidak wujud masalah dalam
proses pegajaran dan pepbelajaran dan juga masalah disiplin dalam bilik darjah.
Rujukan
Meng, E. (1997). Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik
Darjah (SemesterII).Shah Alam, Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.
Meng, E. (1994). Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik
Darjah Shah Alam, Selangor: Fajar Bakti Sdn Bhd.
Sang, S, M. (1997).Pedagogi I Kurikulum dan Pengurusan Bilik
Darjah.Subang Jaya, Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.
TAJUK 7: STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
RUMUSAN
PENGENALAN
Bilik
pembelajaran merupakan aspek paling penting dalam sisitem pembelajaran murid di
sekolah. Hal ini kerana, bilik
pebelajaran merupakan sebuah tempat dimana berlakunya proses pengajaran dan
pembelajaran. Sebaagai contoh bilik pembelajaran ialah bilik darjah, makmal, bilik
khas, pusat sumber, bengkel, studio seni dan bilik mata pelajaran. Oleh itu, strategi
pengurusan bilik pembelajaran perlu dititikberatkan bagi menarik minat pelajar
untuk pelajar. Dengan adanya bilik darjah yang sempurna akan membuatkan pelajar
lebi berminat untuk berada dalam kelas.
ISI-ISI PENTING
Selain itu, strategi pengurusan
bilik pembelajaran mempunyai tiga strategi iaitu unsur fizikal bilik darjah, interaksi
dalam bilik darjah dan iklim pembelajaran positif. Oleh itu, strategi yang
pertama ialah unsur fizikal bilik
pembelajaran yang merangkumi
jenis bilik pembelajaran , pengurusan bilik pembelajaran dan penyusunan bilik
pembelajaran. Sehubungan dengan itu, bilik darjah terbahagi kepada beberapa
jenis iaitu bilik darjah terbuka, bilik darjah tradisi, bilik darjah mata
pelajaran khas dan bilik darjah KBSR dan KBSM. Ciri-ciri bagi bilik darjah
tradisi ialah kerusi dan meja disusun mengikut baris demi baris,kaedah
pengajaran berpusaatkan guru dan kurang mempraktikkan aktiviti kumpulan. Seterusnya,
ciri bagi bilik darjah terbuka pula ialah pengajaran atau pelbagai aktiviti dijalankan
dalam kumpulan kecil atau individu,kaya dengan bahan bantu mengajar,tiada kurikulum
dihadkan, ujian dan peperiksaan dikurangkan dan perhubungan antara guru dengan pelajar
dan pelajar dengan pelajar berlaku secara terbuka dan jujur. Manakala,ciri bagi
bilik darjah KBSR dan KBSM pula ialah kerusi dan meja di susun mengikut
kumpulan,kaedah pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid, menggalakkan penglibatan
murid secara aktif dan kerap melaksanakan interaksi antara guru dengan pelajar
dan pelajar dengan pelajar.
Selanjutnya, bagi penyusunan bililk
pembelajaran terbahagi kepada 3 iaitu tempat duduk pelajar, meja guru dan
kerusi dan meja pelajar. Penyusunan bagi setiap bilik pembelajaran perlu
mengikut pembelajaran abad ke-21 yang menekankan prinsip pembelajaran dalam
kumpulan yang berpusatkan pelajar. Selain itu,pengurusan bilik pembelajaran
merupakan kerjasama dalam organisasi dengan menggunakan sumber optimum untuk
mencapai matlamat organisasi seperti rutin dalam bilik darjah, pengurusan rekod
dan pengrusan pembelajaran.
Strategi pengurusan bilik
pembelajaran yang berikutnya ialah
interaksi dalam bilik pembelajaran. Mengikut Model Pengajaran Sim, konsep
interaksi dalam bilik darjah merujuk kepada proses saling bertindak di antara
guru,pelajar,objektif pelajaran, isi kandungan pelajaran,serta alam sekitar
yang merangkumi aspek sosiobudaya,ekonomi,lokasi dan masa.Antara jenis
interaksi dalam bilik pembelajaran ialah
interaksi 2 hala iaitu antara guru dan pelajar,interaksi 2 hala antara pelajar
dan pelajar,interaksi pelbagai hala iaitu antara guru dan pelajar dan antara
pelajar dan pelajar dan interaksi sehala antara guru dan pelajar.Interaksi 2
hala dan pelbagai hala perlu dipraktikkan oleh guru dan pelajar keika sesi
pembelajaran.
Selanjutnya,strategi pengurusan
bilik pembelajaran yang terakhir ialah mengurus iklim pembelajaran positif. Iklim
pembelajaran positif bermaksud suasana yang selesa dan sesuai ketika sesi
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran.Iklim pembelajaran
terbahagi kepada 3 iaitu suasana fizikal,sosial dan emosi. Suasana fizikal
melibatkan penyusunan bilik darjah dan keceriaan bilik darjah manakala bagi
suasana sosial pula melibatkan hubungan guru dengan pelajar dan hubungan
pelajar dengan pelajar dan juga interaksi 2 hala dan pelbagai hala dilaksanakan.Seterusnya,
suasana emosi pula melibatkan gabungan aspek suara yang digunakan oleh guru
untuk menarik minat pelajar, mewujudkan unsur humor ketika di dalam kelas, penggunaan
pujian kepada para pelajar untuk menghargai usaha yang ditunjukkan oleh mereka
dan juga guru perlu mempelbagaikan cara penyampaian bagi mengelakkan pelajar
berasa bosan.
PENUTUP
Kesimpulannya,strategi pengurusan
bilik pembelajaran merupakan perkara yang penting bagi memastikan matlamat bagi
sesuatu mata pelajaran dapat dicapai.Para pelajar dan guru juga perlu mempraktikkan
strategi pengurusan bilik pembelajaran dengan baik agar sesi pengajaran dan
pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
BAB 8 PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
RUMUSAN
PENDAHULUAN
Bab 8 ini membincangkan
tajuk Pengurusan Tingkah Laku dan Disiplin. Tingkah laku boleh dibahagikan
kepada dua iaitu tingkah laku positif dan negatif. Tingkah laku bermasalah positif merupakan keadaan tingkah laku di
mana ia dilihat sebagai satu perkembangan yang baik, tetapi sebenarnya
tingkah laku tersebut mengganggu individu-individu lain. Semasa proses
pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah positif dilihat pada keadaan
murid yang nampak keterlaluan perasaan ingin tahunya, terlalu cepat belajar,
pintar,cerdas dan proaktif. Keadaan ini juga adakalanya dipanggil hiperaktif
positif. Manakala tingkah laku
negatif pula merangkumi tingkah laku distruptif, distruktif, pengasingan
diri, pergantungan berlebihan, agresif dan kebimbangan. Dalam aspek
pengajaran dan pembelajaran, tingkah laku bermasalah negatif merupakan keadaan
di mana murid mengganggu perjalanan pengajaran dan pembelajaran dengan
pelbagai cara melalui tindakan-tindakan ataupun perlakuan-perlakuan yang
mengganggu rakan dan guru ataupun merosakkan peralatan yang terdapat di
dalam kelas.
ISI-ISI PENTING
Antara aspek yang dibincangkan tentang masalah tingkah laku dan disiplin murid.
Masalah yang seringkali dilakukan oleh pelajar adalah buli, ponteng kelas,
vandalisme dan sebagainya. Pada peringkat umur yang sebegini, mereka mudah
memberontak dan terpengaruh dengan keadaan sekeliling terutamanya pengaruh
daripada rakan. Masalah disiplin yang berterusan akan menjejaskan pencapaian
akademik mereka. Sebagai murid, kita perlu mematuhi segala peraturan dan arahan
yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.
Kedua adalah faktor yang menyebabkan berlakunya masalah
disiplin. Ianya berpunca daripada rakan sebaya, keluarga, masyarakat, agama,
teknologi dan perkauman. Faktor kekeluargaan dan rakan sebaya sememangnya mampu
mengubah tingkah laku pelajar menjadi lebih agresif seperti bergaduh, merokok
dan lain-lain. Di sekolah, rakan sebaya cenderung cuba untuk mempengaruhi
pelajar lain untuk merokok menyebabkan perbuatan ini semakin menjadi ikutan.
Seterusnya, langkah menangani masalah tingkah laku dan
disiplin. Pelbagai pihak memainkan peranan untuk memastikan pelajar tidak
terjerumus dengan perkara-perkara negatif. Ibu bapa bertanggungawab mencorakkan
sahsiah anak-anak sejak kecil lagi supaya mereka tahu membezakan antara yang
baik dan buruk. Sebagai guru, pendekatan yang berkesan perlu diterapkan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Masyarakat juga perlu lebih prihatin akan
kegiatan yang dilakukan oleh pelajar di mana-mana sahaja.
Akhir sekali, teknik modifikasi tingkah laku. Misalnya,
dendaan, reverse psychology dan sebagainya. Teknik-teknik sebegini mampu
mengubah sikap murid menjadi lebih baik.
PENUTUP
Kesimpulannya, guru memainkan peranan yang penting dalam
mendisiplinkan murid selepas ibu bapa. Hal ini kerana, hanya murid yang
mempunyai tahap disiplin yang tinggi dianggap sebagai berjaya berbanding dengan
murid yang mempunyai masalah disiplin
TAJUK9:PENGURUSAN PENASIHAT MURID
RUMUSAN
PENGENALAN
Pengurusan
Penasihatan Murid bertumpukan kepada tiga komponen utama iaitu bimbingan,
penasihatan dan mentoring. Pengurusan bermaksud satu proses sosial yang
dibentuk dan disusun bagi mewujudkan kerjasama, penyertaan, penglibatan
ahli-ahli dalam organisasi untuk mencapai objektif yang ditetapkan. Pengurusan
juga dapat didefinisikan sebagai proses merancang, mengorganisasi , memimpin
dan mengawal daya usaha anggota organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain
dalam organisasi bagi mencapai matlamat organisasi yang ditetapkan menurut
James A.F Stoner & Charles Wienkel yang dipetik oleh (Mohammad, 2008). Penasihatan pula bermaksud
mengkehendaki suatu kebaikan untuk orang lain secara ikhlas dalam bentuk lisan
atau tindakan, di mana seorang guru yang cemerlang juga memainkan peranannya
sebagai penasihat kepada pelajarnya.
ISI
PENTING
Tiga
isi penting yang dipelajari dalam topik pengurusan penasihataan murid adalah
berkaitan dengan bimbingan, mentoring dan penasihatan. Bimbingan merupakan
proses membantu orang lain membuat pilihan penting yang akan meninggalkan kesan
ke atas kehidupan mereka, Akhiar and Shamsina (2013, p. 3). Pilihan penting ini
termasuklah membuat pilihan cara atau gaya hidup yang dikehendaki. Ia dilalui
secara berperingkat untuk mencapai matlamat yang ditentukan. Matlamat akhir
ialah untuk mengubah pemikiran, emosi dan tingkah laku yang lebih positif agar
individu berkenaan memperolehi kesejahteraan dalam kehidupan mereka. Nasihat
pula ialah sesuatu pengajaran, bimbingan atau cadangan tindakan yang baik
bertujuan membantu seseorang agar individu berkenaan dapat menyelesaikan
masalah ataupun memperbaiki dirinya. Proses penasihatan dan memberi nasihat
atau bimbingan melibatkan pembangunan dan perkembangan psikologi individu.
Nasihat atau bimbingan yang sesuai dapat membangunkan sifat-sifat baik pada
diri individu dalam melaksanakan pelbagai peranan sosial sama ada dalam
sesebuah keluarga, di kalangan ahli masyarakat setempat dan di tempat kerja.
Kedua-dua
bimbingan dan penasihatan ini mempunyai proses yang sama yang dikenali sebagai
proses bimbingan dan penasihatan. Proses bimbingan dan penasihatan melalui enam
fasa, di mana pada fasa pertama guru perlu sedar akan peranannya sebagai
pembimbing dan penasihat pelajar. Menerusi fasa ini, pihak pengurusan sekolah
perlu menerima konsep ini terlebih dahulu sebeum memberi penekanan kepada para
guru. Fasa kedua pula berkaitan dengan penguasaan kemahiran asas bimbingan dan
penasihatan iaitu guru-guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran
asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Fasa
ketiga adalah proses dalam mengenali pelajar, dimana pada tahap ini, guru-guru
dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti
pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan
penasihatan. Pada fasa keempat, proses membimbing pelajar dijalankan
melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara
kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa.. Seterusnya, pada fasa
kelima penganalisisan penilaian terhadap pelajar untuk melihat keberkesanan
perhubungan bimbingan dan penasihatan, dan pada fasa keenam tindakan lanjut
akan diambil.
Mentoring
adalah proses yang dilaksanakan oleh mentor terhadap mentee. Dalam konsep ini,
mentor perlu membimbing mentee untuk menjadi individu yang mampu mengembangkan
potensi diri, sikap dan memberi panduan kepada mentee dalam mencari arah
panduan yang betul dan siapa yang boleh membantu mereka menyelesaikan sebarang
konflik yang dihadapi, sama ada secara akademik ataupun personal. Menurut Eller
et al. (2014), amalan komunikasi dalam program mentoring mampu meningkatkan
keyakinan, kemahiran diri mereka dan memotivasikan mentee untuk melakukan
pembangunan diri mereka. Hal ini demikian kerana, mentoring adalah bertujuan
untuk memberi sokongan kepada individu atau pelajar supaya mereka dapat
mengatasi masalah yang dihadapi supaya mereka dapat menguatkan dan membangunkan
mekanisme baru yang lebih baik, dapat mengekalkan kawalan kendiri dan
mengembalikan keseimbangan penyesuaian agar mereka dapat mencari tahap
keupayaan yang lebih tinggi apabila keputusan yang diambil secara autonomi.
Terdapat empat proses mentoring iaitu pada proses pertama ialah menjalin
perhubungan, di mana masa diberikan untuk mengenali di antara satu sama lain
supaya timbul rasa saling percaya. Proses kedua pula ialah merunding
persetujuan, dengan wujudnya perjanjian bersama ini akan mewujudkan perhubungan
yang harmoni. Manakala proses ketiga ialah perkembangan profesional mantee yang
merupakan langkah utama mentoring kerana ia melibatkan fungsi dan peranan
mentoring itu sendiri. Pada proses keempat, menamatkan perhubungan apabila
matlamat tercapai.
KESIMPULAN
Secara
kesimpulannya, bimbingan, penasihatan dan mentoring merupakan kaedah yang
terkandung dalam pengurusan penasihatan murid yang boleh digunakan dalam proses
membantu murid dari segi pembelajaran dan kehidupan. Kaedah pendekatan adalah
berbeza ke atas setiap murid, maka sebagai seorang guru dan penasihat kepada
murid, guru perlu bijak dalam memilih pendekatan dan mendalami masalah muridnya
agar murid sedar kewujudan pihak lain yang mengambil berat tentang mereka.
RUJUKAN
Amia
Salleh, Zuria Mahmud & Salleh Amat. (2009). Bimbingan dan kaunseling
sekolah. Kuala Lumpur: UKM Bangi.
TAJUK 10: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
1.0 Pendahuluan
Budaya sekolah merupakan kaedah penyusunan dan perancangan sesebuah kelas yang
terdiri daripada pelajar pelbagai budaya dan struktur
organisasi di sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses
pembentukan tingkah laku dan keselamatan pelajar di sekolah. Budaya sekolah ini
lebih merujuk kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan
serta merupakan sebahagian budaya masyarakat kerana sekolah itu lahir daripada
keperluan masyarakat. Semua pelajar sekolah terus didedahkan kepada norma,
nilai, simbol dan bahasa yang akan mencorak masa depan mereka.
Selain
itu, budaya sekolah ini juga mengandungi pelbagai corak idea, norma, pemikiran,
dan nilai-nilai yang menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu. Menurut
Kamus Dewan edisi ke-4 kepelbagaian bermaksud perihal pelbagai jenis manakala
budaya pula bermaksud tamadun dan peradaban kemajuan fikiran, akal budi (cara
berfikir, berkelakuan, dan sebagainya). Budaya sekolah ialah budaya yang
dihasilkan oleh sebahagian pelajar dan sebahagian lagi oleh golongan tertentu
supaya aktiviti pelajar dapat dikawal dengan baik, seperti budaya belajar,
budaya berpakaian, budaya hormat-menghormati dan budaya berpakaian dan
sebagainya.
2.0 Isi penting
Antara
tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini adalah dapat mengetahui
kaedah yang digunakan oleh cikgu untuk mendidik pelajar yang mempunyai
penerimaan ilmu yang lemah. Kaedah adalah berbeza bagi setiap kelas. Sekiranya
pelajar adalah lemah, latihan yang diberikan adalah mudah. Antara kaedah yang digunakan adalah dengan
menggabungkan pelajar yang lemah dengan pelajar yang pandai. Melalui ini,
pelajar yang lebih pandai boleh membantu pelajar yang lemah. Cikgu juga perlu menghabiskan
pengajaran bagi setiap tajuk di dalam silibus, oleh it, cikgu perlu memberi
perhatian yang tinggi kepada pelajar yang lemah. Contohnya, dengan memberi latihan
yang berbeza daripada yang lain supaya pelajar ini tidak ketinggalan dalam
sesuatu tajuk itu. Kaedah lain adalah dengan mendudukkan pelajar yang lemah di
hadapan kelas.
Selain
itu, dapat mengetahui Kaedah guru untuk menarik minat pelajar untuk belajar
Melalui kaedah pembelajaran. SMK Ungku Aziz ini terpilih untuk menjalankan
program TS25 (Transfomasi Sekolah) di mana semua guru digalakkan untuk
menjalankan PAK-21. Ini dapat menarik minat pelajar kerana ia melibatkan kerja
kumpulan,perbincangan, simulasi dan penggunaan teknologi. Kaedah ini
membenarkan pelajar memainkan peranan masing-masing, dan cikgu hanya bertindak
sebagai fasilitator. Selain itu, cikgu juga menggunakan kaedah ganjaran supaya
pelajar lebih berminat untuk memberi perhatian terhadap pembelajaran di dalam
kelas.
Akhir
sekali, dapat mengeahui cabaran yang dihadapi oleh guru dalam menguruskan kelas
yang mempunyai pelajar yang berbeza budaya atau kaum. Guru kena banyak main
peranan. Pertama, guru kena tegas. Contohnya, pelajar cenderung untuk duduk
bersama dengan kaum mereka sendiri. Cina dengan cina, india dengan india, dan
melayu dengan melayu. Oleh itu, guru berperanan untuk gabungkan mereka dalam
kumpulan yang mempunyai pelbagai budaya. Cikgu juga kena berkawan dengan mereka
dan bukannya bercakap buruk sekiranya mereka lemah atau kurang dalam sesuatu.
Isi
pertama : Kaedah yang digunakan oleh cikgu untuk mendidik pelajar yang
mempunyai penerimaan ilmu yang lemah
3.0
Rumusan
Kesimpulannya,
guru haruslah mempunyai perancangan awal yang teliti untuk menguruskan sesi
pembelajaran pelajar yang berlainan budaya. Bagi memenuhi tanaggungjawab ini,
guru bukan hanya perlu memberi penekanan terhadap aspek bahan pengajaran yang
dibawa ke dalam bilik darjah ataupun bilik darjah. Pendidikan dilihat sebagai
saluran untuk menyampaikan ciri-ciri masyarakat dan kebudayaan ke dalam minda
generasi muda. Oleh itu, guru perlu memahami atau menolong pelajar yang
bermasalah dari segi tahap penerimaan ilmu atau personaliti mereka. Hal ini
bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dalam konteks pendidikan di
Malaysia, aspek kebudayaan dan masyarakat yang berbilang kaum, agama dan
budaya.
BUKU:
Sang, S, M. (1997).Pedagogi I
Kurikulum dan Pengurusan Bilik Darjah.Subang Jaya, Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn Bhd.
Sang, S, M. (2011). Pengurusan
Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Puchong, Selangor: PENERBIT Multimedi Sdn
Bhd.
TAJUK 11: PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA
1.0 Pendahuluan
Pendidikan
Khas ialah pendidikan yang disediakan untuk kanak - kanak dengan keperluan
khas. Mereka termasuklah golongan yang mempunyai masalah penglihatan,
pendengaran, serta yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas.
Pendekatan definisi baharu kanak - kanak dengan keperluan khas menekankan kepada
kebolehan, kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan, dan pencapaian
kanak - kanak tersebut dalam kemahiran perkembangan ( developmental skills ).
Pendekatan tradisi atau terdahulu menekankan kepada kecacatan dan ketidak upayaan
individu.
Menurut
Snell. B (2000), pengurusan adalah proses bekerja dengan orang dan sumber bagi
mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Pengurusan juga adalah proses bekerja dengan orang dan
sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Manakala pelajar
yang diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli audiologi, ahli optik atau ahli
psikologi sebagai pelajar yang mempunyai ketidakupayaan dalam mendengar,
melihat, bertutur, ketidakupayaan fizikal serta masalah dalam pembelajaran atau
sebarang kombinasi ketidakupayaan.
Pelajar yang diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli
audiologi, ahli optik atau ahli psikologi sebagai pelajar yang mempunayi
ketidakupayaan dalam mendengar, melihat, bertutur , ketidakupayaan fizikal
serta masalah dalam pembelajaran atau sebarang kombinasi ketidakupayaan
(Kementrian Pendidikan Malaysia, 2018).
2.0 Isi penting
Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari dalam topik
ini iaitu, dapat mengetahui pelbagai cara guru menjayakan kelas pemulihan
antaranya ialah menggunakan strategi pengajaran dan
pembelajaran yang berlainan mengikut personaliti murid-murid, mengenal pasti dan
membentuk personaliti seseorang murid melalui pemerhatian dan interaksi dengan
murid- muridnya serta sebagai seorang guru jangan sekali-kali merendahkan
kemampuan murid dan mematahkan semangat dan minat murid untuk belajar lagi.
Selain
itu, saya juga dapat belajar mengenai perbezaan antara murid berkeperluan khas dengan
murid kurang upaya. Murid berkeperluan khas ialah kanak-kanak yang mengalami
kesukaran dalam pembelajaran dan juga mereka yang menunjukkan pencapaian yang
tinggi daripada kanak-kanak biasa manakala murid kurang upaya pula ialah pelajar
yang kekurangan atau kehilangan fungsi anggota badan atau organ sering
digunakan secara sinonim dgn mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau
ketidaksempurnaan. Ketidakupayaan ini menghalang dan menghadkan keupayaan
mereka dalam melaksanakan tugas-tugas yang dapat dilakukan oleh orang biasa
Akhir
sekali, saya dapat mengetahui syarat-syarat penyertaan program pendidikan khas.
Bagi sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan di Malaysia, kanak-kanak yang boleh
dididik adalah layak untuk mengikuti program khas, kecuali mereka yang cacat
angota tetapi mempunyai kebolehan mental untuk belajar seperti murid biasa dan mempunyai
pelbagai kecacatan atau yang mengalami kecacatan anggota yang terlalau serius,
atau yang terencat akal yang berat (homes/hospital/bawah JKM). Seterusnya, murid
berkeperluan khas adalah mereka yang boleh dididik jika mereka mampu mengurus
diri sendiri tanpa bergantung kepada bantuan orang lain dan disahkan oleh panel
yang terdiri daripada pengamal perubatan, pegawai dari kementerian pendidikan
dan pegawai dari JKM sebagai berupaya mengkuti program pendidikan kebangsaan.
3.0
Rumusan
Kesimpulannya,
pelajar pelbagai upaya ini perlu diberi perhatian khusus daripada guru. Guru
perlu bersabar dalam mengajar pelajar-pelajar ini kerana mereka tidak seperti
pelajar normal yang lain yang boleh menerima maklumat daripada guru dengan
mudah. Selain itu, guru juga
perlu sentiasa melibatkan pelajar pendidikan khas dengan pelajar normal di
sekolah.
BUKU:
Barratt, S, J. (2008). The Special Education’s Tool Kit. New Deldhi,
India: Sage Publications India Prt Bld.
Hannah Sulaiman & Farrah Dina Yusop. (2006). Mendidik Anak Genius.
Batu Caves, Selangor: Pts Millenia Sdn Bhd.
Mulyono Abdulrrahman. (2003). Pendidikan Bagi anak Berkesulitan Belajar.
Jakarta, Indonesia: Pusat Pembukuan Department Pendidikan & Kebudayaan.
Wearmouth, J. (2012). Special Educational Needs: the Basics. London,
New york: Routledge.
Yasmin Hussin. (2013). Terapi dalam Pendidikan Khas. Ampang,
Selangor: Pekan Ilmu Publications Sdn Bhd.
TAJUK 12 : SEKOLAH DAN
PERSEKITARAN
1.0 Pengenalan
Sekolah
secara umumnya dan guru secara khususnya memainkan peranan penting dan
mempunyai pengaruh yang besar di dalam menerapkan nilai-nilai murni.
Melaluinya, pelajar dididik supaya berakhlak, bermoral dan mengamalkan budaya
hidup yang murni. Abd Rahim Abd Rashid (2001) juga menjelaskan pendidikan dan
persekolahan perlu memainkan peranan yang berkesan bagi menyemai dan menanamkan
nilai-nilai murni sebagai langkah membentuk dan melahirkan masyarakat yang mempunyai
kualiti moral, sosial dan kerohanian. Tanggungjawab bagi mendidik dan memupuk
nilai-nilai murni tidak boleh diambil ringan.
Manakala, persekitaran pula membawa maksud
kawasan disekeliling suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk kepada suasana
dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Persekitaran
fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan yang dibekalkan di
sekolah, contohnya reka bentuk bilik darjah, kebersihan bilik darjah dan
sekeliling sekolah, susunan perabot, papan tulis, sumber bahan pembelajaran,
bilik air, perpustakaan dan sebagainya.
2.0 Isi penting
Saya dapat pelajari tiga isi
penting berkaitan topik ini iaitu bentuk jalinan tiga dimensi interaksi
sekolah. Di
sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat dalam jalinan interaksi ialah
pihak pentadbir, guru dan murid. Seterusnya, tiga dimensi interaksi dengan
pihak luar melibatkan sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
Terdapat hubungan antara faktor-faktor luar sekolah dengan faktor-faktor
dalaman sekolah. Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan
gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah. Faktor-faktor
dalaman sekolah seperti gaya kepimpinan, peranan para guru, dan bentuk interaksi
yang berlaku menyumbang kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah. Manakala,
bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran dan pembelajaran ditentukan
oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang berkesan mampu mencapai matlamat
masyarakat terutama dari segi pencapaian akademik dan sahsiah. Pengetua di
sekolah harus mempunyai interaksi yang positif dengan guru-guru supaya hubungan
antara pengetua dengan guru-guru semakin baik.
Selanjutnya, dalam hubungan antara pihak sekolah
dengan pihak di luar sekolah mempunyai bentuk-bentuk hubungan interaksi
terutamanya ibu bapa, penjaga, komuniti-komuniti dalam masyarakat. Pengetua
adalah individu yang secara idealnya perlu merintis pembinaan hubungan yang
baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh guru-guru lain di sekolah. Misalnya, interaksi
yang baik dalam PIBG dapat membantu menjayakan program-program sekolah seperti
program bantuan awal persekolahan dan lain-lain. Namun begitu, pengetua juga boleh melibatkan
dengan komuniti-komuniti sekitar dalam
menjayakan aktiviti-aktivitinya supaya pihak luar sekolah dapat lebih mengenali
pengetua dan hubungan semakin bertambah erat dengan pihak luar sekolah.
Seterusnya, dalam hubungan
sekolah dengan ibu bapa (PIBG), Ibu bapa hendaklah menjadi role model
kepada anak. Salah satu peranan yang
boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang tengah antara guru dan ibu bapa.
Di samping itu,peranan PIBG juga membuat tindakan dengan membela nasib guru,
kesannya guru lebih bersemangat dan selesa ketika bertugas di sekolah. Hubungan
yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa dengan guru. Perbincangan
boleh diadakan dari semasa ke semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi
sebarang kelemahan dan masalah yang dihadapi di sekolah ataupun di luar
sekolah. Dengan perbincangan sebegini, guru dan ibu bapa dapat memastikan
pelajar lebih teratur dari segi akedemik, disiplin dan akhlak. Peranan dan
tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan yang besar kepada kemajuan dan pencapaian sekolah. Oleh itu, pengurusan
PIBG yang cemerlang dan cekap akan melahirkan sekolah yang terbilang. Sebarang
perbezaan dari segi pandangan dan
pendapat dalam kalangan guru dan ibu bapa bukanlah satu penghalang. Namun
begitu,
hubungan dan kerjasama ini akan mewujudkan ikatan pemuafakatan yang saling
memerlukan ibarat aur dengan tebing bagi menjana kecemerlangan sekolah
dan seterusnya melahirkan masyarakat 1 Malaysia yang berjaya.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya,
kesan hubungan antara sekolah dan masyarakat serta hubungan antara guru dan ibu
bapa dapat membantu mencapai matlamat dan visi sekolah. Namun, pelajar juga akan mendapat pelbagai faedah
yang sangat baik. Selain itu, pelajar juga dapat meningkatkan prestasi dalam akademik
bagi setiap individu tersebut dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelektual
dan sosial (JERIS). Hal ini amatlah penting kepada seseorang individu tersebut
untuk meningkatkan kemahiran yang mereka ada. Oleh yang demikian, persekitaran
yang baik mampu membentuk diri seseorang individu itu ke arah lebih baik. Ibu
bapa juga menjadi perancang utama dalam membentuk diri seseorang pelajar itu.
Oleh sebab itu, Ibu bapa yang banyak melibatkan diri dalam aktiviti sekolah
dapat membantu anak-anak mereka dari segi pelajaran dan akhlak. Ibu bapa juga
akan tahu setiap pergerakkan yang anak-anak mereka lakukan. Selain itu,
guru-guru juga memainkan peranan dalam memastikan peningkatan dalam akademik
anak muridnya dan seterusnya mencapai matlamat dan visi sekolah tersebut.
4.0 Rujukan
1. Abd Rahim Abd Rashid. 2001. Nilai-nilai murni dalam
pendidikan: Menghadapi perubahan dan cabaran alaf baru. Kuala Lumpur: Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd.
2. Veugellers, W. 2000. Different ways of teaching
values. Educational Review. 52 (1): 37-46.
TAJUK 13 : PENGURUSAN
ALAM PEMBELAJARAN
1.0 Pendahuluan
Menurut Jaafar (1998), pengurusan
ialah proses mengagihkan input-input organisasi untuk tujuan mengeluarkan
output yang diperlukan oleh pelangganpelanggan suapaya objektif organisasi
tercapai. Didalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranan
sebagai pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik
darjah, mengurus muris-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual
bertugas, mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif,
mengurus bahan-bahan pengajaran dan sebagainya. Menurut Noriati, Boon, Sharifah
(2009), alam belajar ialah Keadaan atau suasana belajar yang dapat meransang
minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku.
Proses pembelajaran pula merupakan salah satu unsur penting untuk mencapai
keberhasilan dalam pembelajaran. Pengurusan pembelajaran merangkumi segala
persediaan seperti persediaan tempat pembelajaran yang kondusif. Persediaan
ilmu pengajaran juga perlu dirujuk oleh guru mengikut sukatan pembelajaran
(Wina Sanjaya, 2009). Ciri-ciri iklim bilik darjah yang sesuai untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran dari segi fizikal ialah susn atur yang tidak begitu
padat dan mempunyai pelbagai kemudahan.
2.0 Isi penting
Terdapat
tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini, yang pertama cara
seseorang guru itu membentuk suasana yang kondusif dalam mengendalikan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran ialah dengan menerapkan kemahiran komunikasi.
Kemahiran komunikasi ini dapat mewujudkan suasana pembelajaran oleh guru yang
lebih dinamik, pembentukan akhlak dan kemahiran-kemahiran tertentu dapat
diterap dengan lebih mudah dan berkesan kepada pelajar. Dengan komunikasi yang
baik oleh guru dapat menghasilkan satu motivasi yang berkesan. Justeru itu, murid
mudah menerima motivasi yang disampaikan secara berhemah dan berhikmah. Oleh
sebab itu, guru memerlukan teknik komunikasi yang baik supaya dapat membentuk
suasana yang lebih kondusif dan dapat menyampaikan sesuatu arahan atau ilmu
denga lebih sempurna.
Selanjutmya,
dari segi kepentingan pengurusan ,pengurusan alam pembelajaran perlu memberi
perhatian terhadap reka bentuk bilik kerana
elemen ini akan
beri interaksi dan mempengaruhi keselesaan
pengajaran dan pembelajaran
dan seterusnya dapat
meningkatkan keberkesanan pembelajaran. Hal ini kerana, persekitaran pembelajaran
bukan sekadar ruang
fizikal, sebaliknya mengandungi pelbagai bahan dan
sumber maklumat, interaksi,
perhubungan antara dan sesama pelajar dan guru, juga jangkaan dan peraturan
untuk pembelajaran dan tingkah laku.
Di
samping itu, pengurusan dalam pembelajaran juga dipengaruhi oleh bilik darjah.
Ini kerana, keberkesanan pengajaran dan pembelajaran amat berkait rapat dengan
pengurusan bilik darjah yang berdisiplin, susunan meja dan kerusi yang suasana belajar,
persekitaran harmoni. Hal ini akan, membolehkan guru melaksanakan perancangan
pengajaran dengan berkesan dan pencapaian pembelajaran maksimum. Selain itu,
bilik darjah juga merupakan medan peranan, tanggungjawab dan amanah seseorang
guru dalam melaksanakan akauntabiliti profesionnya. Seseorang guru
dikategorikan sebagai efektif apabila pengajaran yang disampaikan mendatangkan
kesan positif di kalangan pelajar. Oleh itu, papan kenyataan yang dilengkapi
dengan jadual waktu, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran,
sudut bacaan atau rujukan, kata-kata motivasi mampu melahirkan pembudayaan
bilik darjah yang kondusif dan hasilnya akan mewujudkan suasana yang harmonis,
ceria dan semangat kepada guru dan murid.
Selain
itu, antara kaedah pengurusan alam pembelajaran yang berkesan ialah dengan mempelbagaikan
kaedah pengajaran. Guru boleh mempelbagaikan kaedah pengajaran antara kaedah
pengajaran yang biasa diamalkan adalah seperti kaedah kumpulan, koperatif,
inkuiri, perbincangan, sosiodrama, kuliah, perbincangan dan sebagainya. Leh itu, guru perlu
mendalami pelbagai kecenderungan kaedah pengajaran yang disukai oleh pelajaran
supaya pelajar mudah menerima dan faham isi pelajaran tersebut. Seterusnya,
merancang variasi penyampaian kepada pelajar. Variasi penyampaian bermakna guru
menggunakan segala kebolehan dan bakat yang ada sebagai guru ketika berhadapan
dengan murid. Dengan mempelbagaikan variasi rangsangan, ia mampu menarik
perhatian pelajar-pelajar daripada kebosanan mempelajari mata pelajaran tersebut.
3.0 Rumusan
Tuntasnya ,
pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititik beratkan oleh guru-guru supaya
dapat menarik minat pelajar dapat dipupuk dengan baik. Selain itu, guru memainkan
peranan penting untuk memastikan murid-murid meminati sesuatu mata pelajaran.
Tindakan dan aktiviti yang dilakukan oleh guru haruslah selari dengan arus
pemodenan dan teknologi agar sesi pembelajaran lebih efektif dan lebih
berkesan. Selain itu, guru-guru haruslah menjalankan tanggungjawab dengan lebih
teratur. Guru-guru juga harus merekodkan sesi pembelajaran dan aktiviti yang
dilakukan semasa di dalam kelas dan di dalam buku rekod mengajar. Buku ini
merupakan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Oleh itu, segala aktiviti akan
dicatatkan di dalam buku tersebut. Rekod pengajaran dan pembelajaran boleh
disediakan dalam apa jua bentuk yang munasabah dan sesuai dengan teknologi
semasa. Ia haruslah diurus dengan sempurna dan dapat dikemukakan dengan serta
merta apabila dikehendaki oleh pihak yang atasan. Kesannya, pengajaran
seseorang guru lebih tersusun dan teratur.
4.0 RUJUKAN
1. McMillan, D.
W. and D. M. Cavis. 1986. Sense of community: A definition and theory. Journal
of Community Psychology 14: 6–23.
2. Wina Sanjaya.
2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.
TAJUK 14:PEMBELAJARAN
ABAD KE-21
1.0 Pengenalan
Pembelajaran
abad ke-21 telah bermula pada tahun 2014. Menurut Tan
Sri Dr.Khair Mohamad Yusof, pembelajaran abad ke-21 bukan setakat merujuk
kepada penggunaan gajet, perkakasan dan perisian terkini teknologi ICT dalam
bilik darjah. Sebenarnya pembelajaran abad ke-21 bermaksud guru menggunakan
kaedah PdP berpusatkan murid serta menekankan elemen membina Kemahiran Berfikir
Aras Tinggi (KBAT) dalam diri murid.
2.0 Isi penting
Prinsip pembelajaran abad ke-21 yang
ditekankan kini adalah berteraskan kepada 4C iaitu Collaborative (Kolaboratif),
Communication (Komunikasi), Critical Thinking (Pemikiran Kritis) dan Creativity
(Kreativiti). Mengikut Program Transformasi Sekolah 2025, prinsip pembelajaran
abad ke-21 yang perlu ditekankan selaras dengan Pedagogi Terkini Pembelajaran
Mendalam Brauer College adalah berteraskan 6C iaitu prinsip 4C yang sedia ada
ditambah dengan Character (Karakter) dan juga Citizenship (Kewarganegaraan).
Nur Hanani Hussin. (2017).
Bagi memantapkan konsep 6C dalam diri
pelajar ketika berlangsung proses pembelajaran dan pemudahcaraan, Fullen (1993)
telah mengemukakan tiga elemen utama dalam Pedagogi Terkini iaitu pembelajaran
partnership (guru dan murid), tugasan pembelajaran mendalam dan peralatan
digital dan sumber. Pembelajaran partnership antara guru dengan murid bermaksud
guru mempelajari sesuatu daripada murid dan juga sebaliknya. Guru perlu
bertindak sebagai pengaktif di dalam kelas dengan menggunakan kaedah seperti
Round table, Gallery Walk, Think Pair Share, Hot Seat, dan Stay Stray. Melalui
kaedah ini, guru dapat memperbaiki kelemahan yang ada pada dirinya dan belajar
sesuatu daripada murid dan perkara yang sama berlaku juga terhadap murid. Wong,
K.W., (2018).
Terdapat faktor-faktor yang
mempengaruhi pengurusan bilik darjah abad ke-21 antaranya adalah susun atur di
dalam kelas, sosial dalam kelas dan emosi guru dan murid di dalam kelas. Yang
pertama ialah guru perlu tahu susun atur di dalam kelas yang bersesuaian dengan
jumlah murid dan saiz bilik darjah. Jenis corak duduk murid antaranya adalah
bentuk kumpulan, gaya auditorium, seminar dan lain-lain serta peralatan yang
lengkap memainkan peranan agar memastikan kelangsungan proses pembelajaran dan
pemudahcaraan berkesan. Yang kedua, keadaan sosial di dalam kelas. Guru perlu
menetapkan peraturan di dalam kelas untuk membentuk disiplin dan karakter
pelajar yang berkualiti serta menggunakan komunikasi pelbagai hala ketika
menyampaikan ilmu agar pelajar tidak berasa bosan. Dari segi emosi pula, gaya
kepimpinan dan cara penyampaian ilmu oleh guru mempengaruhi suasana di dalam
kelas. Sekiranya guru tidak pandai menarik perhatian murid, suasana di dalam
kelas akan menjadi bosan dan timbul perasaan kurang berminat untuk belajar
terhadap pelajar.
3.0 Rumusan
Akhir sekali, kaedah mengajar abad
ke-21 memberi banyak faedah berbanding kaedah konvensional akan tetapi terdapat
banyak cabaran dalam melaksanakannya. Antaranya adalah menghubungkan jurang
ilmu ntara guru dan pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran, budaya generasi
abad ke-21 yang aktif menggunakan media sosial, hubungan yang renggang antara murid
Islam dan bukan Islam, kesediaan guru-guru dalam membina daya pemikiran murid
untuk menyelesaikan masalah secara berkesan dan inovatif serta penggunaan
pelbagai teknologi seperti kemudahan Internet mengurangkan nilai kemanusiaan
dan unsur kemanusiaan.
4.0 Rujukan
Ab Halim Tamuri, Nur Hanani Hussin. (2017). Pendidikan Abad ke 21 Dalam Kepelbagaian
Budaya: Cabaran dan Harapan. Seminar Pedagogi Antarabangsa ke-8 (PEDA8).
Wong, K.W., Noriati A. Rashid, Boon, P.Y. (2018). Siri
Pendidikan Guru: Asas Kepimpinan dan Pembangunan Profesionalisme Guru (Edisi
Kedua). Selangor, Malaysia : Oxford Fajar Sdn. Bhd.
TAJUK 15 : INTERAKSI
BILIK DARJAH
1.0 Pendahuluan
Interaksi merupakan satu jalinan
hubungan antara guru dengan pelajar. Menurut kamus ‘A English Dictionary’
interaksi bermaksud proses saling bertindak serta saling mempengaruhi antara
satu sama lain. Di bawah konsep pendidikan interaksi dalam bilik darjah boleh
ditinjau daripada dua sudut iaitu interaksi antara indivindu dengan alam
sekitar. Menurut Roselan (2003) interaksi bilik darjah merujuk kepada proses
pertukaran tindakan yang berlaku antara guru dengan pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Menurut Meng. E (1997: 63) pula, konsep bilik
darjah ditafsirkan mengikut fungsi pendidikan atau ciri penyusunan fizikal.
2.0 Isi penting
Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada
topik ini, yang pertama guru menggunakan kaedah PAK 21,di mana kaedah- kaedah
4c diketengahkan iaitu communication,collaboration,creativity,critical
thingking. Guru meyediakan bahan pDpc dengan cukup dan persediaan awal sebelum
masuk kelas. Supaya teknik pengajaran tidak hanya guru yang bercakap. Guru
menggunakan interaksi dua hala,sehala dan interaksi berkumpulan supaya guru
dapat mengetahui tindak balas pelajar. (Herryan Syah Tupan Surian, 2017).
Yang
kedua,terdapat 3 jenis interaksi iaitu
interaksi sehala,dua hala dan tiga hala. Secara keseluruhan interaksi dua hala dan berkumpulan
sangat memberi kesan yang baik kepada pelajar tetapi guru menghadapai kekangan
waktu pdp akan menjadi lambat kerana memberi peluang kepada pelajar untuk
explore sesuatu. Ada sesetengah kelas lambat bergerak dan kurang aktif dan apa
yang guru hasratkan tidak dapat dicapai akhirnya hasil pembelajaran tidak
tercapai. Ada sesetengah guru menggunakan teknik yang berbeza mengikut tahap
kebolehan pelajar. Dan interaksi secara berkumpulan dapat menunjukkan pelajar
belajar secara santai bukan dalam tekanan. Kepimpinan guru dalam kelas sangat
penting.
Selanjutnya, terdapat juga
bentuk-bentuk komunikasi ialah komunikasi lisan (oral communication). Untuk
menjadikan pengajaran berkesan, guru
perlu berusaha untuk melakukan pertuturan yang jelas semasa proses pengajaran dijalankan dan menggunakan ayat
yang mudah difahami. Selain itu, komunikasi tanpa lisan pula berlaku tanpa
menggunakan sebarang perkataan di mana kandungan komunikasi boleh menunjukkan
maksud yang tersirat. Mempunyai kepakaran dalam kemahiran ini dapat membantu
para guru mengenalpasti keadaan dan tahap keselesaan murid di dalam kelas.
Seterusnya, komunikasi visual ialah Penggunaan komunikasi visual yang ada
seperti animasi, video, bunyi, teks, audio dan grafik dapat merangsang minda
pelajar dan membawa impak yang besar terhadap komunikasi dan pendidikan.
kewujudan elemen-elemen ini berupaya menarik perhatian pelajar sepanjang
proses pengajaran.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya, interaksi
memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas.
Segala jenis maklumat yang sampai kepada pelajar adalah melalui interaksi. Oleh
itu para guru perlu cakna dan pakar
dalam menggunakan kaedah interaksi yang betul dalam menguruskan bilik darjah
serta menggunakan teknik komunikasi yang berkesan supaya para pelajar rasa selesa untuk bergaul dengan guru
dan rakan-rakan.
4.0 Rujukan
Roselan Baki. (2003). Kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam:
Karisma Publications Sdn. Bhd.
Meng, E. (1997). Pedagogi I Kurikulum dan
Pengurusan Bilik Darjah (SemesterII).Shah Alam, Selangor: Fajar Bakti Sdn
Bhd.
Sang, S, M. (1997).Pedagogi
I Kurikulum dan Pengurusan Bilik Darjah.Subang Jaya, Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman Sdn Bhd.
How to make money from a casino game - WorkTomakemoney
ReplyDeleteIn this video you will see some of the best slot machines in the casino. If you are a newbie to gambling, then หารายได้เสริม a casino game is the way to go.